#5 Opret dit første cvr nummer.m4a
Hej, det er Annie. I var det fedt at være kommet i gang med denne her podcast, fordi nu begynder jeg at få noget feedback. Og det kan godt ske, at indtil videre, så er det kun min mand og mine bedste venner, der lytter med. Men så tager jeg deres feedback med, og jeg har lige talt med min veninde.
Og hun er ikke selvstændig erhvervsdrivende, men hun lytter selvfølgelig til de her podcasts alligevel. Det gør gode veninder jo, og det er jeg super taknemmelig for. Men det er også fedt at høre, at man faktisk godt, uden at have en virksomhed,
kan begynde at føle sig inspireret til at komme i gang med noget af det her. Og en af de ting, som hun sagde, altid har bremset hende, og det var jeg slet ikke klar over, fordi for mig er det jo super nemt, det er det der med at starte en virksomhed. Hvordan kommer man overhovedet i gang med at starte en virksomhed?
Og jeg ved ikke, hvordan det er i andre lande, men det er forbausende let og gratis at få et CVR-nummer i Danmark. Det du skal gøre, hvis du gerne vil starte en virksomhed, det er, at du går ind på virk.dk, og nej, det får jeg ikke procentet for at sige, men virk.dk.
Og herinde på siden, allerførst for, jeg tror, øverste venstre hjørne, der kan du vælge at sige start en virksomhed. Og så er det faktisk ret intuitivt at komme i gang. Man logger ind med sit mit-idé.
Jeg kan faktisk lige sidde og gøre det her, mens jeg taler med dig. Og så skal du vælge, hvilken type virksomhed du gerne vil i gang med. Og der er den gratis og den nemme. Det er, at man tager en almindelig, privat ejet virksomhed. Det koster ingenting. Det er ikke et APS.
Det er bare et CVR-nummer til dig personligt. Jeg ved ikke, om du kan høre plingeling der. Så det vil sige, at du går ind med dit midt-ID, logger ind som dig selv personligt, og så skal du vælge en virksomhedstype, og hvis du vælger den private ejede,
og nu skal jeg lige prøve at fortælle, hvad forskellen er, det hedder et personligt ejede virksomhed. Den personlige ejede virksomhed, der hæfter du personligt. Og det er jo ikke umiddelbart noget problem, hvis man bare skal starte med at tjene lidt penge ved siden af,
men det er selvfølgelig et problem, hvis du skal til at lave store investeringer, og du ikke ønsker at hæfte personligt. Hæfte personligt vil sige, at hvis du går konkurs, eller du ikke kan betale dine regninger i virksomheden, jamen når det nu er personligt ejede virksomhed, så hæfter du som person, og har du så friværdig i et hus, så skal du bruge de penge.
Så det er klart, at hvis man er ude og lave et sats, så kan det selvfølgelig være problematisk at være personligt ejede. Men fordelen ved personligt ejede, det er, at det koster ingenting, og du er i gang med det samme.
Og, og det er så faktisk en anden ting, det er, at personligt ejede virksomheder, de skal ikke offentliggøre deres regnskaber, så andre kan ikke se, hvad du tjener. Jeg har mødt, for eksempel så talte jeg med Chili Claus på et tidspunkt Han valgte at være personlig ejet
Og det var ikke fordi han ikke havde ansatte Det kan du sagtens have som personlig ejet Så du kan godt være en stor forretning med ansatte og stor omsætning Hvis du vælger at være personlig ejet Så kan andre ikke gå hen og læse i hans regnskaber
Og det gad han faktisk ikke at andre kunne se hvad han tjente Så han valgte at forblive personlig ejet Så personlig ejet det er gratis Det er nemt og du er i gang med det samme Jeg har lige hjulpet min søn igennem processen, fordi det var vigtigt for ham at være lidt hurtigere ude med at få sit første CVR-nummer, end jeg var, og jeg var 23.
Så det er han også nu, men ikke helt så langt ind i 23 år gammel som mig, så det var en vigtig konkurrence at slå. Men det du skal være opmærksom på, det er, at du ikke selv kan vælge dit CVR-nummer, det er altså et, du får, og det kommer lynhurtigt i din e-boks,
efter du har udfyldt de her forskellige ting. Du skal vælge en kategori for din virksomhed, og jeg tror ikke, at det er noget, du ikke kan ændre senere. Du kan altid logge ind på Virk og så sige, jeg troede, at jeg ville være en IT-virksomhed,
men nu er jeg en tøjvirksomhed. Og tit så kommer det ikke til at gøre den store forskel, men det er selvfølgelig fint nok, at man lige har valgt en branche, der passer lidt på, hvad der er din branche. Og så kan du faktisk vælge, når du så bliver bedt om at sige, om din omsætning, den så
forventer du, at du kommer til at tjene under eller over 50.000 om året. Og hvis du nu vælger, at du tror, at du kommer til at tjene under 50.000 om året, jamen så kan du selv bestemme, om
du vil være momset, altså om du skal indberette moms hver kvartal, eller om du ikke skal indberette moms. Fordi det er valgfrit, hvis du forventer at omsætte under 50.000.
Men hvis du nu siger, at jeg regner med at omsætte over 50.000, så skal du være momsregistreret. Og det skal du heller ikke være superstresset over. For sagen er, at i de her personlige eget virksomheder, der er det ikke engang et krav, at det er en revisor, der begynder at indberette det her.
Så du kan have et Excel-ark, hvis du vil. Og i det her Excel-ark, der kan du simpelthen skrive dine indtægter og dine udgifter. Det væsentlige her, det er jo for hver kvartal, du skal gennem bilagene, men hver kvartal, at du så skriver, at jeg har haft udgift for det og det og det og det,
læg dem sammen, og her var så meget moms. Og så har jeg haft indtægter på det og det og det, altså hvor du har skrevet regninger, og at det her var så meget moms. Og så gør du det op hver tredje måned og indtaster det ind på skat, hvor du får en mail, lige så snart du er i gang, så får du jo beskeder i e-boksen, der hedder, nu skal du snart indberette moms for den periode, og så, det er en 3-måneders periode i starten, og så skal du indberette, hvor meget har du tjent i moms, og hvor meget har du brugt i moms, og hvis det er, enten så kommer du så, så får du en regning, hvor der så står, at det her skal du indbetale, så er der et indbetalingsnummer, og er det omvendt,
jamen, har du investeret en masse, købt ting ind til din virksomhed, og har ikke tjent noget endnu, jamen, så får du faktisk moms-pengene tilbage. Det drømmertolder skal der ikke om at gøre i årvis, det her, men du kan godt få penge tilbage i moms,
hvis det er sådan, at du indberetter det her moms. Så det er super nemt at komme i gang. Virk.dk og så tager du simpelthen og vælger en personlig eget virksomhed, vil jeg anbefale dig, hvis du er lille bitte og skal i gang.
Man kan altid få den omdannet til et APS. Hvis du skal til at starte et APS fra starten af, så er det vigtigt, at du har en driftskonto, og så skal du have en startkapital stående på 50.000, mener jeg, det er, der skal stå.
Men der er stadigvæk store virksomheder med masser af ansatte, som aldrig har været andet end personlige ejet virksomheder. Det kan du sagtens, og du kan også sagtens omdanne hen ad vejen. Vores hestehospital startede som min mands enkeltmandspraksis, hvor han bare var sig selv,
og det var en personlig ejet virksomhed, og jeg tror, han kørte personlig ejet i 17 år. Og så fik vi vores revisor til at lave det, der hedder en skattefri virksomhedsomdannelse, eller noget i den retning. Og jeg vil lige disclame her, jeg er ikke revisor eller økonomisk uddannet, men jeg har haft CVR-nummer siden jeg var 23, så det er over halvdelen
af mit liv, så godt og vel. Så det er ikke fordi, at jeg kender alle de her fikumdik, hvordan man lige gør det her, men jeg ved, det kan lade sig gøre at lave en engemandsvirksomhed om til et APS senere, hvis man ønsker
for eksempel, at virksomheden skal være ejet af flere, eller at du bare ikke vil være personligt hæftet, eller den skal høre under et holdingselskab, og alting, så begynder det at være avanceret, men det er jo et luksusproblem. For hvis du står med en virksomhed, der er kæmpestor,
og du skal have partnere ind og alt muligt, så har du også fået en revisor. Men til at starte med, der behøver du ingen revisor. Du behøver ikke andet, end at du opretter et CVR-nummer inde på virk.dk, siger, at det skal være personligt.
Hvis det skal være over 50.000, så skal du være momspligtig. Så får du besked om, at du skal indberette moms, altså hvad har du brugt, og hvad har du brugt, og hvad har du tjent, og det hver fjerde måned, og hvis så 12 af skat, de
tænker, det her er altså en lillebitte virksomhed, der sker ikke ret meget i den, så bliver du faktisk sat ned til det kun at hver halve år, du skal indberette det her, men til en start, der tror jeg, at alle starter på hver tredje måned, og de store
virksomheder, som for eksempel den kæde, vores hestehospital bliver en del af, de er månedsmomsede, så de skal indberette moms hver måned. Men så skal man være kæmpestor. Alle starter på fire gange om året,
og du kan bare regne det ud i et Excel-ark, og dit regnskab kan være et Excel-ark. Hvis du gerne vil starte rigtigt og have et regnskabssystem, hvor du får bogført på de rigtige
konti fra starten af, så kan man som helt ny iværksætter, så kan man gå ind på den, som hedder Dinero, som er Martin Thorborgs forretning.
Fordelen ved Dinero, det er, at det er gratis, indtil du har omsat for 300.000. Jeg tror, det var en million til en start, men nu er det vist 300.000. Men det betyder jo også, at du har et gratis regnskabsprogram, og det er altså helt gratis at starte en virksomhed.
Jeg vil lige gøre opmærksom på én ting, fordi det er virkelig set nu, hvor min søn har fået et CVR-nummer, det er, selvom du er inde på Virk, og det skal du virkelig, klikker af, at du gerne vil være reklamebeskyttet. Altså, så vil det lige før, at man skal sørge for
at få en virksomhedstelefon med det samme. Og så taster det telefonnummer ind, fordi du skal indtaste dine kontaktinformationer inde i Virk, når du opretter din virksomhed. Og navnet på virksomheden skal du selvfølgelig også have. Og det kan du også altid ændre.
Du kan altid gå ind og sige, ej, nu skal min virksomhed æde noget andet, så går du med at ind med Virk, og så logger du bare ind med MitID, og så ændrer du navn på din virksomhed. Der er ikke noget, der er majslæst sten, man kan altid ændre det. Men noget af det, som er kommet som et chok for mig, det er, at til trods for at jeg sagde til min søn, husk, husk og skriv, at du vil være reklamebeskyttet,
så ringer hans telefon hver eneste dag med virksomheder, der gerne vil sælge noget. Og der er nogen, der siger, jamen, de er ikke berørt af det med, at du er reklamebeskyttet, og det er for eksempel
sådan nogen som forsikringsselskaber, de siger, at de gerne vil ringe til dig, selvom du har sagt nej til reklamer. Og så er der altså også nogle virksomheder, som laver lister med nye CVR-numre,
og så sælger de de her lister. Så nogle gange, så bliver man ringet op af nogen, der hedder, der vil sælge dig en hjemmeside eller et eller andet, og så siger de, jamen, hvorfor ringer du til mig? Jeg er reklamebeskyttet. Og så siger de, jamen, vi har bare købt en liste med dit telefonnummer på, og det er jo fedt og hurra.
Så der er altså nogle ting, der er bøvl, når man er i virksomheder, det er, at man altså ikke nær så beskyttet, som man er som personlig forbruger, men på den positive side, så er der jo det her med, at hvis du skal bruge noget til din virksomhed,
hvis du for eksempel skal udvikle et eller andet, og du skal bruge noget elektronik, og du skal bruge en ny lodekolbe, eller hvad du nu sidder og skal bruge, eller du skal bruge en ny computer, så kan du købe computeren i din virksomhed, så får du faktisk skattefradrag,
for det er fordi, den bliver jo trukket fra din indtægt, så det vil sige, du sparer momsen på din computer, men du sparer også skatten. Hvis du som privatperson sidder og laver det her, så skal du først betale skat af din indtægt,
f.eks. dit arbejde, og når du så har betalt skat af pengene, så har du det tilbage til at købe en computer for, og der skal du også betale momsen, den kan du ikke få tilbage. Så der er jo en verden til forskel, hvis der er nogle investeringer, du alligevel skal bruge i din virksomhed,
og du forventer, at der er en indtægt, så kan man lige så godt komme i gang med at starte det her CVR-nummer med det samme. Fordi hvis du har et CVR-nummer, så kan du trække det her fra, det vil sige, at computeren bliver trukket fra dine indtægter, så du skal betale mindre i skat, og du sparer momsen. Så det er altså virkelig en stor forskel, og det er der mange, der ikke tænker på,
måske fordi de bare tænker, uh, det er svært det her, men det er virkelig ikke svært at starte en virksomhed i Danmark. Så har du mod på det, så gå ind på virk.dk og opret en virksomhed med det samme. Sidder du med andre ting, der holder dig tilbage, ligesom min veninde her, der åbenbart i mange år har tænkt over CVR-numret, og ligesom er blevet bremset af, hvor svært det må være,
så må du endelig sige til, så vil jeg super gerne hjælpe. Vi høres ved.