#9 mailserie-enhanced-70p.mp3
Hej, det er Annie. I dag vil jeg gerne tale lidt med dig om e-mails. Jeg kan ligesom fornemme, at selvom alle siger, at det er så vigtigt, at du har en e-mail liste,
og at du selvfølgelig også skriver til folk, så er det faktisk et af de steder, hvor det går galt. At man simpelthen ikke får det gjort. Og selvom man godt ved, at det er vigtigt, så kan man ikke lige overskue, hvad skal jeg skrive, og hvornår skal jeg skrive,
og så bliver det kun lige, når man har et eller andet til salg, og så er det egentlig ikke særlig interessant for læserne, og så er det, når de afmelder sig, eller i hvert fald ikke åbner ens mails. Så hvis vi lige skal snakke lidt om e-mails, hvis du sidder med et eller andet booking-system,
eller et eller andet, hvor en webshop eller sådan noget, hvor folk alligevel afleverer deres e-mailadresser, så er det jo super vigtigt, at de siger ja tak til at modtage de her e-mails fra dig.
Og det er det, der bliver kaldt nyhedsbreve, og det må du aldrig kalde det mere. Der er ikke nogen, der er interesseret i at høre nyt fra dig. Man skal altid have fokus på, når man laver markedsføring, at det skal have udbytte for
modtageren. Så det vil sige, at du fortæller, at du holder juleferie, eller at du fortæller, at du har fået noget nyt udstyr. Det er super ligegyldigt for dem, der læser din mail. Det vil være smartere i stedet for at sige,
så har jeg fået en ny læser, så er det smartere at sige, at nu kan jeg give nakkemassage, der lindrer helt i dybden. Prøv at komme og få gratis læser næste gang.
Men lad nu være med at holde fokus på, hvad du selv interesserer dig for, og hvad der er vigtigt for dig. Fokus skal selvfølgelig være, hvad der er vigtigt for læseren. Og så det næste, jeg oplever, det er, at der er alt for mange små virksomheder, som aldrig nogensinde sender mails ud.
Og det forstår jeg godt. Jeg er heller ikke særlig god til at huske sådan nogle ting, så derfor skal man selvfølgelig gøre det en gang for alle. Og når man har gjort det, så kan meget af det her køre på autopilot.
Så det, der er vigtigt, du gør, og som er det vigtige stykke, det er, at du laver en mail-serie, sådan at når man bliver team-mailt dit nyhedsbrev, som gælder det her, og som du nok også plejer at kalde det, så
kommer der automatisk nogle mails, og der kan du for eksempel lave nogle mails, som er for eksempel 5 mails i et flow. Og det er jo dejligt, når man gerne vil have
sin forretning sæt i flow. Men det du gør, det er, at du sikkert har et eller andet maililsystem koblet på. Mailchimp er noget, som rigtig mange systemer integrerer op mod. Mailchimp er ikke voldsomt
dyrt. Mailchimp er heller ikke voldsomt avanceret eller fancy, og kan ikke en hel masse ting, men det kan i hvert fald det, som du skal bruge, nemlig at få sat en mailserie op. Så det, jeg vil
foreslå dig, i stedet for at du sidder og tænker over, hvad skal jeg nu skrive, og nu er det lang tid siden, jeg har skrevet til dem igen, så sørg for, at hver gang der kommer nogen ind på din mailliste, så får de automatisk en vacuums mail.
Og hvis jeg så lige skal give nogle tips til, hvad der skal være i de her mails, så samlet sammen rundt omkring på nettet, så er her et forslag til, hvad der skal være. Den mail, de får på dag nummer 1, det vigtigste ved den, det er, at de åbner
og svarer. Det vil sige, du skal ikke begynde at sælge et eller andet, men det vil være super fedt, hvis du spørger dem om et eller andet. Og spørg endelig om noget, som er nemt at svare på. Så lad være med at spørge, hvad er din største frustration
i livet lige nu? Det er sådan super svært at svare. Så hellere sige, du ved, har du nogensinde prøvet at få rygmassage? Et eller andet helt basalt, som er nemt at svare på. Så
det er i hvert fald super godt at sige, lige så snart,art man er tilmeldt, tak fordi du vil høre mails fra mig, jeg vil gerne lære dig lidt nederst at kende. Kan du ikke tænke dig at svare mig på det her simple spørgsmål, du skal bare trykke svar på mailen.
Og grunden til, at det er sådan, vi starter, det er fordi, at det kan algoritmer og computer og alt muligt andet super godt lide. Det vil sige, at dit mailprogram opdager, og mailsenderen opdager, at her er en god connection.
Altså, du svarer på den her mail, så den skal ikke ende i spænd. Og det er jo sådan set det væsentlige i første omgang for dig, det er, at din kommende mails ikke ender i spænd. Den næste mail, det kunne så være, hvor du fortæller lidt om dig selv, og der vil
jeg foreslå, at det er mere af din personlige historie, og at du giver et løfte, altså at du lover et eller andet udbytte, for eksempel det jeg gerne vil hjælpe dig med, det er at få en stærkere krop,
eller det jeg gerne vil hjælpe dig med, det er at få gode idéer til julegaver, eller hvad nu din forretning er, og jeg vil gerne hjælpe dig med at passe bedre på din kat. Men fortæl lidt om din historie. Hvorfor gør du det her, og hvorfor brænder du for det her,
og hvad er det, du gerne vil hjælpe med? Tredje mail, det kunne så være, hvor du ligesom finder ud af, hvad er det folk, de gerne, hvad det er, de interesserer sig mest for, og her vil jeg foreslå, at du simpelthen laver nogle links, man kan klikke på,
fordi det her mailsystem kan se, hvad er der blevet klikket på. Så der kan du så sige et eller andet med, er du dyrlæge, så kan man sige, hvad vil du gerne have hjælp til, er det hund, kat eller hest, og man må gerne klikke på flere. Så har
folk sådan ligesom klikket, og så kan du få dem segmenteret, det vil sige, nu har du fået sat nogle tags eller nogle mærker ved de her personer, så du ved, hvem interesserer sig for hud,
hvem er til kat, hvem er til hest. Det kan også være noget andet. Det kan være yoga, meditation, eller tarotkort. Det afhænger jo fuldstændig af, hvad det er for en forretning, du har kørende. Det man kunne gøre ved de her, det er klik på linket.
Klik på det link, der er mest relevant for dig, og du må gerne klikke på flere. Og så får du en ekstra lille bonus, som kun kommer til dig, der har klikket. Og det er jo det der med, at det piger folks nysgerrighed. Så hvis du nu siger det, at der er
en ekstra lille bonus, jamen så når folk de kigger på kat, så kan det være, at du sender dem en mail med, og det skal selvfølgelig ske automatisk, men tre tips til, hvordan du sikrer,
at din kat ikke får urm eller et eller andet. Men husk at tænke på det her som evergreen, og evergreen det er det samme som Stessegrønt, altså de her mails, de skal simpelthen virke alle tider af året,
og de skal også virke om mange år. Jeg har lige siddet nu, og ryddet op i et gammelt mailsystem, vi havde liggende, og ser til min overraskelse, at jeg har lavet en mailserie for 10 år siden, der handler om,
hvordan man får sin hoppe i fål, det vil sige, hvordan sikrer man at hoppe med det rigtige sted, hvordan kan man se, hvornår den har brunst, hvordan kender man den cyklus, hvordan ved man, om den er drægtig, hvornår
skal den scannes, hvordan ser det ud, lige inden den foler, og du ved hele vejen igennem, 13 mails i en serie, og selvom at vi ikke har nævnt den her serie i mange år, og selvom det er snart 3 år siden,
at virksomheden er blevet solgt, så kan jeg se, at der er stadigvæk nogen, der for ganske nye har meldt sig til det her flow. Så det er det gode ved de her mail flows, det er, at de ligger jo og passer sig selv.
Du får folk ind på din liste, og de får de her mails hen ad vejen, og det skal bare være sådan, at du skal skrive dem, så skal du altid have i baghovedet, at den her skal virke for evigt. Så der skal ikke være noget med, at lige nu har vi juletilbud, og sådan noget.
Nej, nej, nej, det her er gode mails, og indtil videre, så er du ikke ved at sælge noget. Du er bare ved at skabe en rigtig god relation med denne her person, der lige har meldt sig på din liste. Så, det var mail nummer 3. Få dem til at klikke på et eller andet.
Mail nummer 4, det er så den her lille bonus, som de får, hvis de har klikket på kat, så får de nogle tips. Og så den sidste mail i det her flow, jeg vil anbefale, hvis du skal have fem mails, du må selvfølgelig lave det for evigt.
Men den femte mail, det er så her, du må selvfølgelig lave det for evigt, men den 5. mæs, det er så her, du kan sælge noget. Og der kan det jo så være, at det kan være en eller anden lille ting, eller det kan være et kursus, eller at det kan være de her biler, vi snakkede om sidst, fotoer af dine biler,
eller hvad det er, du vil. Men så, hvis vi nu er i gang med billedfotos, så kunne det jo være et tip til, hvordan du kan tage billeder af biler, af veteranbiler, eller biler mens de kører race, eller et andet, så kan man sådan bare interessere sig for dem.
Men så den sidste, det kan så være, kunne du tænke dig at komme ind og se nogle af de biler, jeg har fotograferet, og kunne du tænke dig at købe et billede til væggen, så kan du klikke her. Igen, lad nu være med at lave det til et eller andet julespecial. Du kan godt lave et eller andet, der hedder her en rabatkode, og så kan du få rabat på dit første køb.
Men lav nu noget, som virker for evigt. Det vil sige, du skal ikke konstant have dårlig samvittighed over, at der ikke kommer noget til folk, fordi du ved i hvert fald, at fra de har tilmeldt sig, så får de
automatisk de her fem mails, og du kan jo dele dem op med fem dage imellem eller sådan noget, så er det jo nærmest en måned, du kan bruge en måned på at sende de her mails ud. Men så er de hørt fra dig. Så er det ikke sådan noget med, at man siger,
ja, jeg vil gerne høre fra dig, og så er der fuldstændig stille i den anden ende, og de fuldstændig glemmer, hvem du er. Det er fjollet, og det er også fjollet at bruge kræfter på markedsføring, som ikke bruges for evigt, og derfor
så er det så meget bedre at bruge nogle kræfter på at lave de her mails og sætte dem til at køre automatisk, end at sidde og dele et eller andet på Facebook i dag, som er væk om 10 minutter,
hvis det overhovedet er dukket op. Så start med at lave det her flow, og du kan også, hvis du for eksempel siger, jamen nu rejser jeg udlandet i 6 måneder, eller nu tager jeg på Barsi, jamen så
lave en serie på 26 mails ene i hver uge, der bare kører i røven af den her. Sådan at når du har fået det her velkomstflow, så kan man sige, alle dem med kat, så får de den her mail, en gang om ugen, alle mulige forskellige
kattemails, og alle dem med Festeran-biler, de får den her. Og så ved du, når man, selvom jeg tager ud at rejse, så hører de i hvert fald frem og hver uge det næste halve år. Så få det planlagt, få det
sat i system, og så sparer du altså virkelig meget tid og bekymring ved hele tiden at skulle tænke over, hvad skal jeg nu finde på? Og har jeg nu noget nyt? Og så bliver det meget hurtigt sådan noget med, jeg har tilbud på det her. For det er jo så
det næste, det er, når de hører alle mulige fedt, der er godt for dig, og de får ting, de kan bruge til noget, så sker der jo heller ikke noget ved, at du en gang imellem kører en kampagne og siger, nu har jeg et nyt produkt, og det vil jeg gerne fortælle om,
og så kommer der måske tre mails på fem dage, der handler om det her, du gerne vil sælge, fordi det bliver så puttet ind i de her andre mails, som de kører og hører fra dig
helt automatisk. Så tænk hver eneste gang, du skriver en mail, kan denne her komme ind i et flow. Er denne her også skyldig om et år, om to og om ti, som det viser sig, at vores har været. Så er det jo meget federe, end at du hele tiden skal sidde og finde på en eller anden mail.
Så det er mit forslag her til. Kom i gang med at samle mails. Og tror jeg lige, at jeg bliver nødt til at tage lidt min egen medicin. Så ind på min hjemmeside, handale.dk, der har jeg besluttet mig for nu, at jeg laver et login
dig, hvor jeg lægger alle ressourcer, jeg nævner her, for ligesom at have det hele samlet et sted. Og det vil sige, hvis du logger ind der og beder om et login, så får du adgang til et login, hvor der ligger
for eksempel den her Eisenhower Matrix, jeg har snakket om, hvor der ligger nogle ting, du skal skrive ned, hvis du gerne vil have en vision, som jeg har snakket om i første episode, og også listen herover, hvad skal der være i de 15 mails.
Så det lægger jeg allesammen ind her, så tager jeg lige min egen medicin. Når du logger ind, så tilmelder du dig med din e-mailadresse. Det er det eneste, det koster. Når du har tilmeldt dig her, så får du et login, hvor du får adgang til de her forskellige ressourcer, jeg nævner her.
Der kommer jo mere hen ad vejen, når vi får flere episoder, så vil jeg hellere i stedet for, at man skal downloade en PDF der og en PDF der, og se en video her, så vil jeg hellere, at jeg samler alting på ét login. Så du skal bare logge ind én gang, og så vil det altid blive opdateret med de nyeste ressourcer.
Og det, der kommer til at ske, det er selvfølgelig også, at jeg skriver fem mails efter samme skabelon, som jeg har sagt her. Så du kan se mit eksempel på, hvordan jeg vil gøre det. så du kan logge ind, og så kan du se skabelånen, men du vil også modtage
mails i et velkomstflow fra mig. Og så glæder jeg mig rigtig meget til, at vi kan komme i dialog.