#14 hvad skal jeg dele på sociale medier?.m4a
Hej. Det er Annie. Jeg møder rigtig mange mindre virksomheder, som kæmper lidt med markedsføringen. Altså, hvad skal man dele, og hvornår skal man dele, og hvilke platforms skal man dele på?
Og ikke mindst, hvorfor er der noget, som bare går fuldstændig viralt, og det er ikke sikkert det, men altså i millioner, men hvorfor er der bare nogle opslag, der virker meget bedre end andre, og hvad får jeg egentlig ud af det her?
Og jeg synes, vi skal starte med det sidste, fordi jeg tror, der er rigtig mange virksomheder, mindre virksomheder, som ikke har byråer og annoncer og alt muligt andet kørende, som deler billeder og ting fra hverdagen på Facebook og Instagram, uden egentlig at få noget ud af det.
Og jeg har nævnt det før, man kan godt dele billeder af, at man tømmer en byld på TikTok og får millioner og millioner af visninger, men det får man ikke noget ud af. Så jeg synes, at inden du deler noget på de sociale medier, så skal du tænke to ting.
Det ene er, hvad vil jeg gerne have ud af det her? Altså, hvad er det endelige mål med det, jeg deler? Og så skal du tænke i, hvad får brugeren, læseren, seeren på de sociale medier, hvad får vedkommende ud af det her,
giver jeg noget værdi, for det er vigtigt at give værdi. Og når man skal have begge ting med, så bliver det lidt mere kompliceret, for det er jo nemt nok at sige, hvad får jeg ud af det her, hvis man begynder at sige, vi har tilbud på det her, så det jeg får ud af det, det er, at folk de ser, at vi har nogle lave priser,
og så skal de ringe til mig for eksempel. Og det er måske også nemt nok at give værdi, og så sige, sådan her tjekker du selv puls på din hest, men hvad får jeg ud af det? Så det her med, at man ligesom skal tænke i begge dele,
det er det, der er alfa og omega for din maks. Og nu vil jeg lige komme med et eksempel på, hvad jeg har tænkt mig at gøre som julekalender, og så kan det være, at der er noget af det, du kan blive inspireret af. Men sagen er, jeg har ikke nogen heste-dyrlæge-klinik længere,
men jeg har stadigvæk nogle online kurser. Så det, jeg gerne vil med min julekalender, det er at gøre opmærksom på, at jeg har alle de her fede online kurser, og så er det også, at jeg gerne vil sælge nogle flere af de her kurser. Så det er mit endelige mål, det er at sælge nogle kurser.
Det andet jeg gerne vil, det er selvfølgelig, at jeg skal give værdi til dem, der ser det her, eller hører det her, fordi det er det, der ligesom får dem til at flytte sig. Der er simpelthen ikke nogen, der drømmer om at se knaldtilbud på de sociale
medier. Vi vil have noget af værdi, når vi er der. Så min tanke er, og det er, at jeg ligesom starter hele tiden med, hvad skal være næste step, hvad vil jeg gerne have dem til. Så jeg har faktisk tænkt, at jeg vil lave, nu har jeg allerede en podcast til Equification,
at jeg vil lave en julekalender med 24 afsnit, hvor jeg hjælper lytteren. Og det kan for eksempel være, at vi har et afsnit, hvis vi nu tager puls, at vi har et afsnit, hvor dyrlægen forklarer, hvorfor det er super vigtigt at selv kunne tage puls på sin hest.
Hvordan man ved, om hesten har ondt og sådan nogle ting. Så målet med denne her podcast episode, det er selvfølgelig, at man lærer noget vigtigt, og man lærer, hvorfor det er vigtigt at tjekke. Mit mål med denne her podcast,
altså hvad vil jeg så gerne have lytteren til at gøre, når de har hørt det her episode, så er det næste, jeg gerne vil have, at de klikker ind og tilmelder sig min online video julekalender, hvor de så i dagens episode,
efter dagens episode, kan se en videoinstruktion af, hvordan man tjekker puls på sin hæs. Og sagen er, den video har jeg allerede, fordi den ligger i et af mine syv online
kurser til hest. Så de hører den her podcast om, hvorfor det er vigtigt, så håber jeg, at de får lyst til at klikke ind og se videoen med, hvordan man så selv tækker puls på sin hest. Og så er det
sidste, jeg vil gøre her, det er at gøre opmærksom på, at denne her er jo kun en ud af rigtig mange videoer, hvor du lærer at passe bedre på din hest i det online kursus, der hedder Medicinhåndteringskursus
og så ligge et link til, at de kan købe kurset. Og nu har jeg så ligesom denne her, så det næste jeg vil, det er så i min markedsføring, hvordan får jeg så flere til at lytte til min podcast?
Jamen så bliver det, jeg deler på de sociale medier, det bliver jo, har du hørt dagens episode, hvor du kan lære, hvorfor det er vigtigt at tjekke puls på din hest. Du har også mulighed for at se, hvordan man gør,
ved at tilmelde dig her med videojulekalenderen. Og så er det selvfølgelig endnu vigtigere for mig, at når du tilmelder dig videojulekalenderen, det kan du ikke gøre uden at afgive navn og e-mailadresse.
Så det vil sige, at jeg laver noget på sociale medier, der skal folk tage lyt til min podcast, eller tilmelde sig en videojulekalender med email og navn. Du kan også bare lytte til podcasten og efter den skulle du gerne få lyst til at tilmelde dig denne her med email og navn.
Så jeg samler emailadressen op på folk. Efter de har set videoen, så skulle de gerne få lyst til at kigge ind og læse mere om selve kurset, de lige har set noget af. Og hvis ikke de har lyst til det, pyt med det, så har jeg deres emailadresse.
Så kan jeg i det nye år måske sende kampagner ud. Fordi på e-mail må du gerne sende gode tilbud. Og tilbud betyder ikke nødvendigvis, at du skal tilgive rabatter eller sådan noget. Men det kan jo være, at der er mulighed for,
at hvis du tilmelder dig det her kursus nu, så kan du komme med til en ekstra live-session, eller der er nogle ekstra bonusser, eller du kan få en pakke, sådan at hvis du tilmelder dig medicinhåndtingskursus inden 1. marts,
så får du også folingskurset med oven i hatten til dig, der måske venter at følge. Så på den måde, så har jeg nu nogle e-mailadresser, som jeg kan skrive til, både give dem værdi,
men i mailsene kan man også godt tillade sig at sende dem et godt tilbud. Og når de tilmelder sig den her mail-liste, så har jeg jo, som jeg har nævnt i tidligere, så har jeg jo allerede de fem første mails, de får, så jeg ligesom kan spore mig ind på,
et, har de nogle spørgsmål? To, hvad interesserer dem mest? Er det noget med sporter, haltheder? Er det noget med at passe på følge og hopper? Er det noget med, og så jeg har også på den måde, så jeg kan sende det, der er
mest relevant, altså så man ikke sender til alle, at noget information om, hvordan man får sin hest i fod, men mest til dem, der ligesom er interesseret i avl og det at lave følge.
Så når jeg så nu her skal til at lave nogle opslag, og jeg har selvfølgelig tænkt mig at lave alle opslag på en dag, og så bare sætte dem i kø. Det kan man gøre altså selv inde på Facebook, der er der en meta, der kan du simpelthen bare vælge alle de opslag, du gerne vil,
skal de deles på Facebook, skal de deles på Instagram, og hvornår. Og så sætter man jo bare hele julekalenderen i gang. Og det vil sige, at hver dag er der et opslag, der kommer både på Facebook og Instagram, der fortæller, at der er en ny podcastepisode og et link til den podcastepisode.
Jeg har optaget podcastepisoderne i forvejen, så de kommer også automatisk hver dag. Og så er der et link til den podcast, og under den podcast, der er der et link til julekalenderkurset, og inde i julekalenderkurset, der kommer hver dag en ny video,
som jeg har sat på noget, der hedder Drip, det vil sige, at de kommer drypvis en om dagen. Og så kan man sådan set sætte hele den her lille maskine op, og så kan jeg tage på konference, sammen med min mand, til Florida, og det glæder jeg mig rigtig meget til, og så håber jeg, at denne her lille maskine, som jeg får sat op i november, kommer til at give salg af kurser, og måske også, at der er nogen, der har lyst til at give dem som julegave. Jeg har også gjort, så man kan købe gavekort til kurser, at jeg så kan tjene penge,
både mens jeg sover, og mens jeg er i USA og laver noget helt andet. Så det er et eksempel på en maskine, og hvis du ligesom skal tilbage og tænker, okay, den var noget kompliceret, den her, så er det bare, yes, man starter bare med en eneste ting.
Beslut dig for, om de ting, du deler på Facebook, om de skal føre til, at folk ringer til dig, at de skriver til dig, at de tilmelder sig din mailadresse, at de lytter til din podcast, at de kommer ind forbi. Du kan jo også bare køre sådan et, hvor man udloverer en gave hver dag, så kan man vinde en præmie. Dem ser jeg mange, der kører, og det er også super fint,
at du har ting på hylderne, som du gerne vil udlove i små dejlige præmier. Så sørg for, at for at kunne deltage i konkurrencen, så skal man ind og aflevere navn og e-mail, og så laver I lodtrækning hver dag, blandt alle dem, der er på jeres mailingliste, som så vokser hver dag.
Det vil sige, jo før man kommer i gang, jo flere chancer har man for at vinde. Og så kan man jo så gøre, hvis man har en butik i den virkelige verden, så kan det jo så være et krav, at folk skal komme ind og hente gaven, fordi så kommer de også ind og ser din forretning. Så det var bare et forslag til,
at tænk nu på, hvad du selv kan få ud af det i den sidste ende, som kan generere omsætning i din forretning. Og vil du gerne lave noget, hvor du deler gratis ud af noget, så sørg for, at du som minimum har fået folks e-mailadresser,
og sørg for, at de kommer ind og henter i butikken, så har du allerede fået noget ud af det selv, og så har du stadigvæk givet, så de, der ser og deltager, også får noget ud af det. Så det der hele pointen, det er, se om ikke du kan lave noget, hvor du opnår det, du ønsker,
og at dine læsere stadigvæk får gavn af din markedsføring. Rigtig god fornøjelse.